(1) Atter var de tolv forsamlede indenfor kredsen af palmetræer, og en af dem, nemlig Thomas, sagde til de andre: "Hvad er sandhed? For de samme ting synes at være forskellige for forskellige sind, endog for det samme sind på forskellige tidspunkter. Altså, hvad er sandhed?"
(2) Og mens de endnu talte, kom Jesus ind i deres midte og sagde: "Sandhed, én og absolut, er i Gud alene; for intet menneske, heller ikke noget menneskes krop, kender det, som Gud alene kender, ham som er alt i alle. Til menneskene åbenbares sandheden alt efter deres evne til at forstå og modtage.
(3) Den eneste sandhed har mange sider, og den ene ser kun den ene side, den anden en anden; og nogle kan se mere end andre, alt efter som det er givet dem.
(4) Se på denne krystal, hvordan det ene lys åbenbares i tolv facetter, ja, i fire gange tolv; og hver facet reflekterer en stråle af lyset; og når en betragter en facet og en anden en anden, så er det dog den samme krystal og den ene lyskilde, som skinner i dem alle.
(5) Ligeledes når en bestiger et bjerg og har nået en vis højde og siger: "Der er bjergets top! Lad os nå den!" Men når de har nået denne højde - se, da er der en anden bagved den; sådan er det, indtil de når den højde, hvorfra ingen anden kan ses mere, som er sådan, at de kan nå den.
(6) Således er det med sandheden. Jeg er sandheden, vejen og livet; og jeg har givet jer sandheden, som jeg har modtaget ovenfra. Og det, som en kan se og modtage, ses og modtages ikke af den anden. Det, som synes sandt for nogle, synes andre ikke kan være sandt. De, som er nede i dalen, ser ikke som dem, der er oppe på bjergets top.
(7) Men for hver enkelt er det sandhed, som det ene sind ser den, og for den tid, indtil en højere sandhed åbenbares for ham; og den sjæl, som kan modtage mere lys, skal få mere lys. Derfor: fordøm ikke andre, for at I ikke skal fordømmes.
(8) Efterhånden som I holder kærlighedens hellige lov, som jeg har givet jer, så skal sandheden mere og mere åbenbares for jer; og sandhedens Ånd, som kommer ovenfra, skal, efter nok så mange omvandringer, lede jer til den hele sandhed; ligesom den brændende sky ledede Israels børn gennem ørkenen.
(9) Vær tro mod det lys, I har, indtil et højere lys gives jer. Søg mere lys, og I skal leve i overflod; hvil ikke, inden I har fundet det.
(10) Gud giver jer alle sandheden ligesom en stige med mange trin til sjælens frelse og fuldkommengørelse; og det, som synes at være sandheden i dag, skal I forlade for den højere sandhed af i morgen. Stræb efter at nå fuldkommenheden.
(11) De, der holder den hellige lov, som jeg har givet jer, skal redde deres sjæle, hvor forskelligt de end må opfatte den sandhed, som jeg har givet dem.
(12) Mange vil sige til mig: 'Herre, Herre, vi var ivrige efter din sandhed!' Men jeg vil svare dem: 'Nej, men, andre skulle se den, som I ser den, og ikke nogen anden sandhed ved siden af. Tro uden kærlighed er død! Kærlighed er lovens opfyldelse.'
(13) Hvorledes skal troen på det, de modtager, kunne gavne dem, såfremt de udøver den i uretfærdighed? De, som har kærlighed, har alle ting, og uden kærlighed findes ingenting af værdi. Lad enhver holde fast i, hvad han ser er sandheden i kærlighed, i vished om, at der hvor ingen kærlighed findes, er sandheden et dødt bogstav uden værdi.
(14) Blivende er godhed og sandhed og skønhed, men størst iblandt disse er godheden. Hvis nogen har had til deres fæller og har forhærdet deres hjerter imod dyrene i Guds hænder, hvordan kan da de, hvis øjne er forblindede, se sandheden, som kan frelse dem, da deres hjerter er forhærdede mod Guds skabning?
(15) Sådan som jeg har modtaget sandheden, har jeg givet den til jer. Lad hver enkelt modtage den ifølge hans lys og evne til at forstå; og forfølg ikke dem, som modtager den i en anden udtydning.
(16) For sandheden er Guds magt, og den vil til slut sejre over alle fejltagelser. Men den hellige lov, som jeg har givet jer, er letfattelig for alle, og den er retfærdig og god. Lad alle adlyde den til deres sjæles frelse."
(Urevangeliet 90,1-16)
Venligst, Harly.